Középiskolai történelmi tanulmányi verseny
a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet és Társadalomtudományi Kar
Történettudományi Intézete és a
PTE Gyakorló Általános Iskola, Gimnázium és Szakgimnázium (“Babits”) szervezésében
Európa és Magyarország a 16-17. században
Beküldési határidő:
2021. február 1. (hétfő)
Továbbjutás:
a döntőbe az első és a második forduló összesített eredménye alapján a legjobb nyolc csapat kap meghívót.
Beküldési cím:
kreativtortenelem.pte@gmail.com
vagy postán
PTE BTK Történettudományi Intézet (7624 Pécs Rókus u. 2.)
FONTOS! Minden beküldött lapon/tárgyon/fájlon/e-mailben és borítékon tüntessétek fel a csapat és az iskola nevét!
I. FELADAT: „Hadügyi forradalom a 17. században”
A 16. század európai háborúi óriási kihívást jelentettek a katonáknak, hadvezéreknek és az ellátásért felelő királyi udvaroknak egyaránt. Az új fegyvernemek új taktikát szültek, a megnövekedett haderő jobb ellátást, hatékonyabb stratégiát, és szakértő vezetést követelt. A hadseregek és az őket fenntartó államok folyamatos modernizációs kényszerbe kerültek, ahol az nyert, aki előnyre tett szert a hadügy, az államigazgatás és a pénzügy területén. Ezt az élet majd minden területére kiható változást hívja a szakirodalom „hadügyi forradalomnak”.
Szituáció: Az Angol és a Francia Királyságban már jelentős lépéseket tettek a katonai reform érdekében. Ha nem akar országunk lemaradni, változtatnunk kell. Uralkodód hadügyminiszternek nevezett ki.
Feladat: Készíts átfogó katonai reformtervezetet egy általad választott ország számára! (pl. Bajorország, Svédország, Nápolyi Királyság, Habsburg Birodalom stb. vagy egy fiktív 17. századi állam)
A tervezet tartalmazza a következő elemeket:
a.) Rövid (max. 1 oldalas) leírás a reform főbb elemeiről:
Indoklás:
Miért van szükség a reformra? Milyen stratégiai célok határozzák meg az átalakítást? (védekezés, hódítás, stb) Milyen, akár a katonai célokon is túlmutató eredmények várhatóak a fejlesztésektől?
A reform elemei:
- Régi és új fegyvernemek
- A hadsereg jellege
- Katonaállítás módja
- A kiképzés rendje
- Erődítések
Ügyeljetek a szerep megtartására és az ennek megfelelő fogalmazásra!
b.) Készítsetek saját illusztrációkat javaslataitokhoz 3 különböző témában!
(pl. egyenruha, erőd, különböző fegyverek, stb.)
c.) Állítsatok össze egy rövid, max. 10 pontból álló katonai szabályzatot!
(magatartás, vétségek és büntetésük, kötelezettségek stb.)
A kivitelezés formáját és formátumát (papíralapú vagy elektronikus) rátok bízzuk, legyetek kreatívak és ne feledjétek, hogy az ötletesség mellett az esztétikus kivitelezéssel is pontot gyűjthettek!
Adjátok meg a felhasznált szakirodalmat is, ügyeljetek a pontos bibliográfiai adatok feltüntetésére (szerző, cím, kiadó, kiadás helye és éve; internetes forrás esetén: szerző, cím, pontos link + letöltés dátuma).
Ajánlott szakirodalom:
-
Bagi Zoltán Péter: A Nyugat felemelkedése és a hadügyi forradalom elmélete. Árkádia – Történelmi és történelem-szakmódszertani folyóirat. http://arkadiafolyoirat.hu/index.php/10-magyarorszag-a-16-17-szazadban/99-a-nyugat-felemelkedese-es-a-hadugyi-forradalom-elmelete
-
Kelenik József: A hadügyi forradalom és hatása Magyarországon a tizenötéves háború időszakában. Hadtörténelmi Közlemények, 103. évf. 3. sz. (1990. szeptember) 85–93. https://epa.oszk.hu/00000/00018/00131/pdf/EPA00018_hadtortenelmi_1990_03_085-095.pdf
-
Lázár Balázs: A harmincéves háború (1618–1648). In. Poór János (szerk.): A kora újkor története. Osiris. Budapest, 2009. 28–46. https://www.szaktars.hu/osiris/view/poor-janos-szerk-a-kora-ujkor-tortenete-osiris-tankonyvek-2009/?query=kora%20%C3%BAjkor%20t%C3%B6rt%C3%A9nete&pg=0
Értékelés:
- Reformterv: 15 pont
- Vázlatrajzok: 12 pont
- Szabályzat: 8 pont
- Kreativitás, kivitelezés: 10 pont
Összesen: 45 pont
II. FELADAT: „Érd tetten a képeken!”
A 16–17. századi Európában lezajlott változások a kor emberének életmódját is alapvetően befolyásolták. A reformáció hatására megváltozott vallási szokások, a földrajzi felfedezések számos következménye, így az új kultúrnövények elterjedése és az éghajlati változások is átalakították a mindennapi élet kereteit. Történelmi vetélkedőnk második fordulója ezeket a változásokat állítja a középpontba.
Szituáció: A Magyar Nemzeti Múzeum kivételes lehetőséget kap neves németalföldi festők munkáinak bemutatására. Mint a kiállítás kurátorai, nektek kell kiválasztanotok, melyik 3 festményt kéri kölcsön a múzeum. A kamarakiállítás célja, hogy a németalföldi festők munkáin keresztül láthatóvá tegye a 16-17. századi európai életformát, a korszakra jellemző új vonásokat, jellegzetességeket, változásokat.
Javasolt szempontok az életmód, illetve változásai megragadásához:
- öltözködés
- étkezés
- élvezeti cikkek
- lakhatási viszonyok
- vallási-erkölcsi élet
A kamarakiállításon nem feltétlenül kell minden szempontot megjeleníteni, és találhattok más, a korszak egyediségének szemléltetésére alkalmas témát is!
Feladat:
a.) Adjatok figyelemfelhívó, kreatív címet a kamarakiállításnak!
b.) Az ITT megadott alkotások közül válasszatok ki 3 festményt!
c.) Válassz az alábbi két lehetőség közül egyet!
c/1. Készítsetek katalógust/guide-ot a kamarakiállításhoz, benne
- a 3 festmény reprodukciójával
- mindhárom festményhez fél-egy oldalas magyarázó szöveggel, melyekben a fent megadott szempontok segítségével bemutatjátok, hogyan jelennek meg a 16–17. századi életmód jellegzetességei az egyes festményeken!
VAGY
c/2. Készítsetek középiskolások számára múzeumpedagógiai foglalkoztató „füzetet”, a 16–17. századi életmód jellegzetességeinek megismertetéséhez, a választott három festmény feldolgozásával!
A kivitelezés formáját és formátumát (papíralapú vagy elektronikus) rátok bízzuk, legyetek kreatívak és ne feledjétek, hogy az ötletesség mellett az esztétikus kivitelezéssel is pontot gyűjthettek!
Adjátok meg a felhasznált szakirodalmat is, ügyeljetek a pontos bibliográfiai adatok feltüntetésére (szerző, cím, kiadó, kiadás helye és éve; internetes forrás esetén: szerző, cím, pontos link + letöltés dátuma).
Ajánlott irodalom:
-
Peter Burke: Népi kultúra a kora újkori Európában. Budapest, 1991. 245–285. https://www.szaktars.hu/osiris/view/burke-peter-nepi-kultura-a-kora-ujkori-europaban-metamorphosis-historiae-1991/?pg=0&layout=s
-
Fernand Braudel: Anyagi kultúra, gazdaság és kapitalizmus XV–XVIII. század. (több kiadás) IV. fejezet, A felesleges és a legszükségesebb: a lakás, a ruházkodás és a divat.• Massimo Montanari: Éhség és bőség. A táplálkozás európai kultúrtörténete. Budapest, 1996. 119–153.
-
Massimo Montanari: Éhség és bőség. A táplálkozás európai kultúrtörténete. Budapest, 1996. 119–153.
Értékelés:
- Címválasztás (kreativitás, kifejező erő): 4 pont
- Képválasztás relevanciája: 6 pont
- Katalógus/guide/foglalkoztató füzet tartalmi elemei: 18 pont
- Kreativitás, stílus, esztétikum: 12 pont
Összesen: 40 pont
Bibliográfia az 1. és a 2. feladathoz: 5 pont
A 2. fordulóban elérhető összpontszám: 90 pont