Beküldési határidő:
2022. december 12. (hétfő)
Továbbjutás:
a második fordulóra a feladatsor megoldásában legalább 80%-ot elért csapatok kapnak meghívót 2023. január 10-ig.
Beküldési cím:
kreativtortenelem.pte@gmail.com
vagy postán
PTE BTK Történettudományi Intézet (7624 Pécs Rókus u. 2.)
A borítékra kérjük ráírni: Kreatív Történelem továbbá a csapat és az iskola nevét.
I. FELADAT
Az 1918–19-es forradalmak zűrzavara és Trianon sokkja után, az ország újjáépítésének munkájában meghatározó szerepet kapott a kultúrpolitika. A kultusztárca (a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium) élén 1922-től 1931-ig Klebelsberg Kuno állt, aki a kultúrpolitikát a rendszer „sikerágazatává” tette. Átfogó, az oktatási és kulturális intézményrendszer majd’ minden elemét felkaroló koncepciójában a célok, az elvek, az ezek érvényesülését célzó program és a program megvalósításának feltételei szisztematikus rendszert alkottak.
Szituáció: Klebelsberg Kuno kultuszminiszteri parlamenti bemutatkozása előtt a kormányülésen ismerteti miniszteri koncepcióját. Elképzeléseinek egyes részletei azonban egy „magát megnevezni nem kívánó” informátor útján még a nyilvános beszéd előtt kiszivárognak. A téma „robban”, kritikusok és támogatók lendülnek akcióba a nyilvánosság különféle fórumain. Bethlen a kormánypárti szerkesztőket és magát Klebelsberget is arra kéri, hogy – ha már így alakult – még a parlamenti beszéd előtt igyekezzenek meggyőzni a közvéleményt.
Feladat:
Készíts podcast-ot, rádióműsort, interjút; légy kormánypárti, független vagy ellenzéki influenszer!
- A felvétel hossza max. 4 perc legyen!
- A felvételben utalnotok kell a koncepció elemeire és azok egymással való kapcsolatára!
- Legyetek kreatívak, a formát ti választhatjátok meg! Az érvek, a gondolkodásmód, szellemiség és a stílus hiteles rekonstruálásához használhatjátok segítségül Klebelsberg Kuno megadott beszédeit, de alkothattok mai nyelvi regiszterekben is!
Minden beküldött /fájlon/e-mailben és borítékon tüntessétek fel a csapat és az iskola nevét!
Ajánlott irodalom:
Romsics Ignác: Bethleni konszolidáció – klebelsbergi kultúrpolitika. Rubicon 2012. 9–10. szám 4–10.
Ujváry Gábor: A magyar kultúra aranykora. Bethlen István és Klebelsberg Kuno. Rubicon 2013. 12. szám 60–68.
Gróf Klebelsberg Kuno beszédei, cikkei és törvényjavaslatai 1916–1926. Budapest, 1927. http://mtda.hu/books/klebelsberg_kuno_beszedek_es_cikkek.pdf; 328–332., 493–496., 516–536. oldalak.
Értékelés:
Tartalmi elemek (30 pont)
Ötletesség, kreativitás (20 pont)
Összesen megszerezhető: 50 pont
II. FELADAT
A két világháború között művelt polgári körökben még kedvelt szórakozás volt az élőkép alkotása. A társaság egy festményt vagy jelenetet elevenített meg, élő szereplőkkel, de mozdulatlanul (“képpé” merevedve), gondosan berendezve a díszletet, ügyelve a jelmezekre. Főleg zsúrokon, bálokon, jótékonysági esteken, de iskolai ünnepélyeken is előfordult.
Feladat:
Alkossatok élőképet és örökítsétek meg fényképen!
- A fotóhoz rövid leírást mellékeljetek, melyben kifejtitek a jelenetbe sűrített mondanivalót és a megjelenített szimbólumokat!
- A képen a csapat tagjai szerepeljenek, legyetek kreatívak a jelmezhasználatban és a díszletekkel!
- A jelenet a Horthy-korszak valamely közéleti témájához kapcsolódjon!
Az élőkép műfajáról itt olvashattok: http://www.balkon.hu/archiv/balkon_2002_06/11kokai.html
Példaként és inspirációul egy klasszikust ajánlunk: Élőkép az 1932-es vitézi bálon: Horthy Miklós kormányzó érkezésekor Hungária a felkelő apostoli kettős keresztre mutat.
Ennek az élőképnek leírását (elemzését) itt olvashatjátok: Zeidler Miklós: Irredenta kultusz a két világháború között. Budapest, 2002. 47–48.
Minden beküldött lapon/tárgyon/fájlon/e-mailben és borítékon tüntessétek fel a csapat és az iskola nevét!
Értékelés:
Témaválasztás relevanciája (10 pont)
Ötletesség, kreativitás, kivitelezés (25 pont)
Az élőkép magyarázata (15 pont)
Összesen megszerezhető: 50 pont
Ha kérdésetek van a feladatokkal kapcsolatban,
írjatok a kreatívtortenelem.pte@gmail.hu címre!